onsdag 8 december 2010

"ett obestämt eller kanske ändlöst antal"

Under veckan är jag i full gång med att gå igenom två gamla förråd som skall tömmas. Svart sopsäck efter svart sopsäck åker till tippen, fulla med sådant som jag inte visste att jag hade. Och när man väl kommer igång är det så hotande lätt att slänga. Känslan av att närma sig en renhet infinner sig. En slags avtyngnad. Luft. Nu har jag dessutom nått så långt in i kökkenmöddingarna att jag finner papperspåsarna med böcker. Man vet att det är högst tabu att Slänga Böcker, men det finns faktiskt gränser. Fuktpåverkade pocketböcker och dylikt får gå, nu när antikvariaten inte längre har råd med osorterade hyllmetrar. Samtidigt finner jag glömda skatter som tidig Bakhållutgivning och Beat. Samlad dikt av Stig Larsson. Walden. Och plötsligt känns det, oroande och glädjande, som om Biblioteket växer när syftet var precis det motsatta...

I samma anda läser jag buddhistisk pilgrimslitteratur från Korea om kvällarna. Luftigt och tyngdlöst.

Inga kommentarer: