fredag 30 juli 2010

"realising through mimicry the element of reconstruction"

Silence
Luc Tuymans, 1991
Zeno X

Den första bild jag ombads analysera konstvetenskapligt. Valde den. Hamnade i sjukdom och isolation. Och frihet, renhet. Svårt att undgå tystnaden. Ni skall se den större.

Annars tänker jag mycket på kritik. Men idag har jag arbetet för mycket för att kunna formulera klart och långt. Under kvällen bläddrar jag i en samling med Gunnar Ekelöfs kritik i BLM (2003). 40- och 50-tal. Som rubrik till en recension av Henry Millers En värld av sex står: "Erotomanin som bigotteri".

4 kommentarer:

Mrs. B sa...

Underbart träffsäker beskrivning av Miller i den rubriken! Nästan så man inte behöver läsa recensionen efter den.

On Word Arts sa...

Är det så? Har tyvärr inte läst boken i fråga.

Mrs. B sa...

Faktiskt inte jag heller, så jag borde kanske vara försiktig med omdömet, men rubriken skulle definitivt kunna stå för Millers Vändkretsromaner, vilka jag har tagit mig igenom med viss förskräckelse.

On Word Arts sa...

Då vet du ju vad det handlar om, men inte heller dem har jag läst. Rubriken tilltalar, som rubrik sett, oavsett. Blir nyfiken på Vändkretsromanerna.