måndag 3 augusti 2009

Om det ständigt pågående mänskliga äventyret

Kanske kan de rapporter om vädret i Sverige jag fått det senaste motivera att jag sitter här och tänker på hösten. På vad som skall läsas och upplevas, än så länge.
Till exempel har surrealismen under flera månader pockat på min uppmärksamhet, från både väntade och oväntade håll. Den kultur jag tar del av har hela tiden väl synliga spår tillbaka till Breton och de andra. Jag blir nyfiken och vill lära mig mer. Vill dra mina egna kopplingar. Förstå. Så som olika estetiska eller övriga epokers sammanhängande nätmönster alltid tål fördjupning. Startar med Samtal med Breton, (André Breton intervjuad i fransk radio av André Parinaud, 1952), från ellerströms. Automatisk skrift och Dadamanifestationerna. Det inre äventyret och det personliga skapandet. Och jag känner redan hur höstinspiration håller på att ta över ledighetslugn.

Inga kommentarer: