söndag 26 april 2009

Jag har sett åtskilligt


jag såg en som satt på en annans hatt
han var blek
han darrade

han väntade... vad som helst...

kriget... världens undergång..

han kunde omöjligt röra sig

eller tala

och den andre
den andre som letade efter "sin" hatt var ännu blekare

och han darrade också

och upprepade oupphörligt:
min hatt... min hatt...
och kände lust att gråta
jag såg en som flitigt läste i bladen
jag såg en som skyldrade på paraden
jag såg en som var klädd i svart
han hade en klocka
en klockkedja
en portmonnä
hederslegionen
och pincenez
jag såg en som höll sitt barn hårt i handen
och som skrek...
jag såg en med hund
jag såg en med värjkäpp
jag såg en som grät
jag såg en som gick in i en kyrka
jag såg en annan som gick ut ur en kyrka

Jacques Prévert, ur Behagliga och obehagliga dikter 1960

Inga kommentarer: