tisdag 21 juni 2011

Pyr?

Jag vet i skrivande stund ännu inte om jag kommer att ha möjlighet att närvara vid årets bokmässa i Göteborg. Vill hemskt gärna, men som sagt, osäkert. Vad som slår mig, med årets mässtema i tanken, är att den tyskspråkiga samtida litteraturen förefaller imponerande välmående. Det är visserligen lätt att luras av tyska storstadens rika utbud av bokhandlare och antikvariat (vilket i och för sig även det är ett gott tecken på välmående), men även i hyllorna anar jag bredd, djup och ambition. Alla dessa namn och titlar som jag tycker att jag borde känna till, men än så länge är det endast en rikedom i det för mig okända. Hur ligger det till egentligen? Har jag rätt i min aning, eller har jag bara förförts av skattens mångfald?

Annars, jag avslutar Rachman ikväll och undrar vart den skall landa. Det sammantagna av dessa nedåtgående, mänskliga bilder.

Inga kommentarer: