fredag 10 juni 2011

About us, now, all of us.

Ett par nyheter i hyllan att undersöka under helgen (och om jag hade haft någon gud hade jag vänt mig dit och tackat för det faktum att jag tillhör en familj som innehåller fler än en ivrig bokhandlare. Att få tillgång till nyheter utan att man själv sökt upp och införskaffat är märkligt tillfredsställande. Någon annans val, annans kunskap i finnandet, annans smak kanske. Jag går förnöjsamt igenom högen.). Så, Jason Felch och Ralph Frammolinos Chasing Aphrodite - The hunt for looted antiquities at the world's richest museum tordes locka var och en som läst E. L. Doctorows roman Ragtime, med konspiratoriskt klingande teorier om dammiga gömmor av osannolika dyrgripar. Eller hört om den legendariske Boktjuven för all del. Vidare The pictures generation 1974-1984, katalog till The Metropolitan Museum of Arts av Douglas Eklund sammanställda utställning med samma namn. Ett trettiotal konstnärer ingår, däribland Prince, Sherman, Goldstein och Longo. Generöst tilltagen vad det verkar, både vad gäller bild och text. Fortsätter i fingrandet med Union Atlantic av Adam Haslett. Beskrivningen av denna hyllade roman låter mig veta att den bland annat innehåller talande hundar. Då håller jag César Aira närvarande i minnet och sväljer fördomarna. Men "Hög ambition och oemotståndligt komplex" fungerar ändå något bättre på förväntningarna. Längst ner i högen ligger den massiva boken Dealer's Choice - at home with purveyors of antique and vintage furnishings av Craig Kellogg. Bläddrar försiktigt; novis och imponerad.
Möjligen rymmer även helgen ett besök på utställningen om Fukushima, där den japansk-schweiziska konstnären Leiko Ikemura bjudit in ett antal konstnärer att kommentera kärnkraftskatastrofen samt Peres Projects Kreuzberggalleri som visar Pete Wheeler. Trevligt är det oavsett. Med helg.

Inga kommentarer: