måndag 4 april 2011

"Go and fetch him"

Nyförvärv under en av helgens promenader (Berlin bjöd på tjugofemgradigt och man ville bara gå ut igen så fort man kom innanför dörren) blev W. Somerset Maughams Collected Short Stories, Volume 1. Han har gått mig förbi så länge, och när mitt sällskap gick loss bland bokhyllorna på St. George kunde jag inte låta bli. Extremt nyfiken. Jag har egentligen ingen aning om hur hans stil är, men något säger mig att det lutar åt ett enkelt rent berättande. Det vanliga livet. Det gifta paret. Den ordinära resenären. En ljus morgon. Kan det stämma?
I förordet skriver han om svårigheten för en författare som skall ge ut sina samlade noveller att välja ordning på dem. Komma underfund med vilken följd de själva föredrar, vilken som passar dem. När de är olika långa och utspelar sig vart som helst i världen. Samlingen inleds med den välkända (tydligen) "Rain", skriven 1920 i Hong Kong.

Inga kommentarer: