fredag 2 juli 2010

Världsmedborgarsstämning

Har påbörjat läsandet av den så vitt uppmärksammade, och uppskattade, The Boat av Nam Le. Lite smått cyniskt och fullständigt ogrundat inleder jag med misstänksamhet. Orolig över att den inte skall hålla mig intresserad, eller att den skall vara så där ungdomligt rapp som man har sett många exempel på de senaste åren, lite etniskt skruvad eller lite bonde i stad-lustig. Men jag behöver inte många rader för att bli så gott som övertygad om att jag befinner mig i händerna på en språkskicklig, genomtänkt och insiktsfull skribent. Här föregås mina farhågor, ventileras eventuella läsarmotsättningar, sysslas med stil. Angenämt helgsällskap således.

3 kommentarer:

La Bibliofille sa...

Betryggande ord! Åhörde en intervju med herr Nam (eller är det herr Le?) i P1 nyligen och inspirerades. Ser fram emot att få höra vidare On Word Artska tankar kring novellerna framledes!

Ingrid sa...

Jag är mitt i läsningen av Båten- jo, den fängslar. Jag förundras och beundrar hans ämnesval- så skickligt han hanterar allt. Även jag ser fram emot dina tankar om boken.

On Word Arts sa...

Och jag i min tur emot era. Håller också med, en slående säkerhet oavsett ämnesval.