fredag 4 juni 2010

"Skrift är blott och bart skrift, litteratur är blott och bart."

Tipsaren fortsätter att göra sig påmind, och jag är mycket tacksam. Själv har jag, under alla extraarbetande boksäljande timmar som avklarats genom åren, tidvis levt av de spontana litterära samtalen. Känslan av att nästan rädda någon, med uppmaningen att Den här, Den här boken skall du ta med dig hem idag. Måste läsas, måste ägnas helgen åt. Svårt att komma på ett vänligare samtalsämne, tycks ta fram de bästa kvalitéer, varma av att tala om vad de läst och vill läsa. (Så var det den där principen om den goda, idealiserande litteraturen, som jag helt sonika negligerar nu...) Inkorgen förgylldes av en länk. Redan tidigare hade jag fått lära mig att Pilgrim at Tinker Creek (Pulitzer 1975) var nödvändig. Nu vill jag även Annie Dillards The Writing Life.

Inga kommentarer: