tisdag 15 juni 2010

"I want something that will afford me a little pleasure and comfort"

Jag var inte alls övertygad till en början. Tyckte att intentionen att skildra kvinnorelationerna vacklade, de blev alltför detaljerade, långrandiga istället för psykologiskt insiktsfulla, omständliga på ett sätt som fick texten att stanna. Men längre fram vände min uppfattning och jag fann mig omgiven av ett stycke personlig och berörande skrivelse om konstnärens smärtsamma färd mot vägs ände. Objektet är Derek Fells Van Gogh's Women - Vincent's Love Affairs and Journey Into Madness (2004). Med rikt stöd från Vincents - som författaren av begripliga skäl väljer att kalla honom - brevväxling med brodern Theo, systern Wil samt längre fram svägerskan Jo får man följa hans sista tio år i livet. I staden och på landsbygden, kreativ, upprymd och produktiv såväl som ångestfylld och destruktiv. Illa insatt som jag tidigare var i hans mest privata formuleringar kan jag inte annat än fullständigt drabbas av hans öde. Hur han krossas, eller krossar sig fram till det svårtolkade skottet som slutligen tar hans liv. Vincent, Vincent. Dessutom får man en givande inblick i klimatet kring impressionisternas, med omnejd, verksamhet och umgänge. Namnkunniga personligheter som Toulouse-Lautrec, Monticelli, Signac, Degas och Cézanne dyker upp. Och kanske viktigast av allt; Vincents nära, stundtals smärtsamma relation till vännen Gauguin beskrivs ingående. Perioden de spenderade i Arles tillsammans - och som ledde till händelsen med örat - påstås av många ha haft en avgörande betydelse för konstutvecklngen då och senare. Det tog också Vincent hårt när hans vän gav sig av, när det abrupta avslutet blev ett faktum. Jag kan inte låta bli att fundera på, trots det fullständigt meningslösa i företaget, hur det hade gått om han hade överlevt sin ohälsa. Om Theo hade gått bort före honom, om hans relation till Jo hade fått fortsätta, om han hade fått må bättre. Denna kraftfulla, sköra, seende, framåtsträvande målare. Fells bok är på inget sätt en heltäckande biografi, inte ens med den begränsade tidsepok han skildrar för ögat. Men den är välskriven, mycket intressant och ger ett starkt behov och vilja att läsa vidare. Om ett konstnärskap och om en viktig period i konsthistorien.

Bild: Vincent van Gogh, 1883.

Inga kommentarer: