
Härom veckan såg jag åtta nya målningar av Richard Serra på Gagosian Gallery i Rom. Målningarna visade en för mig ny sida av ett konstnärskap som sällan lämnat mig oberörd. Ändå känns alltså Serras avskalade, väldiga uttryck igen. Närvaron. Naturliga lämnanden, som vid närmare betraktan bär spår. Processer av mänsklig hand avtecknar sig. I en av de sinsemellan förvånansvärt olika målningarna upptäcker jag i den filtade, sammetsliknande ytan ett tydligt fotavtryck. Ljuset och vinkeln gör att det plötsligt, slumpmässigt tycks det mig, träder fram. Det vita äggformade rummet och dessa åtta uttryck. Organiska former, frisläppta, på väg ut ur eller inkapslade, hållna i andra, mindre rörliga former. Även om galleriets fotografier är till belåtenhet kan de inte göra målningarna och rummet rättvisa, det måste upplevas. Så är det förstås alltid, men i detta fall känns det än mer sant. Det är i små, knappt skönjbara skillnader som verken intar sin betraktare.
Greenpoint Rounds pågår fram till den 15 maj 2010.
Via Frencesco Crispi 16
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar