torsdag 11 mars 2010

"Du kommer med blommor från ett fjärran fält"

Förra veckan landade i min postbox en bok. Jag visste att den var på väg och jag visste vad den skulle innehålla. Däremot var jag inte underrättad om bokens utseende och form. En dimmigt jadegrön, grov tråd ligger över en svart bakgrund. Konturerna av två futuristiskt kantiga lotusblommor, en svart, en vanilj. Svarta skärvor, flagor tryckta, som i vind. Som senare visar sig ha spritt sig in mellan sidorna, in i de svartvita textrummen, in i Till: igår - Tolv vietnamesiska poeter (utgiven av Tranan i februari). Försättsbladet naturligare grönt. Runt åttio blad i tjockt milt färgat papper, som hörs när man bläddrar. Om jag hade haft större insyn i mitt tangentbords dolda gömmor hade jag kunnat skriva poeternas vackra namn på det lika vackra namnet som betecknar den latinskt transkriberade versionen av vietnamesiska. Det skulle ta mig hela dagen att leta fram prickarna, linjerna och koderna som förändrar bokstäverna i rätt riktning. När jag har läst den offentligt, på bussen eller till caféfrukosten, inbillar jag mig att folk tittar till, den fina boken sticker ut, och syns.

Inga kommentarer: