måndag 22 mars 2010

att träda utöver

Tendens att undvika, förbise, ignorera vanor jag vet att jag egentligen vill ha. Som till exempel att lyssna på Biblioteket varje vecka. Vet inte varför, är ofta nära radion om måndagarna. Idag blev istället tendensen åsidosatt. Jag cyklade genom regnet när det inleddes, kom hem och kokade te när det fortskred. Och så vill jag rekommendera, att om någon vecka se till att faktiskt lyssna, så välj denna. Samtalet går med Magnus Florin (vars Ränderna redan innan tagit sig in i min vilja), Martin Engberg (vars istidsdystopi kommer precis vintern 2010) och Maria Zennström (vars Katarinas sovjetiska upplevelser från 2001 fortfarande lyser i sitt röda underliga uttryck). Jenny Aschenbrenner frågar och spårar, om litteraturens givande. Mycket lyhört och enkelt. Då hörs litteraturen.

Inga kommentarer: