fredag 2 oktober 2009

"Långsamt smyger sig känslan på, att det är rätt bra ändå."

Lisa, 25 år
För närvarande ledig från arbete som butikschef på NK, Göteborg, då första barnet skall anlända i dagarna.
Lisa besökte bokmässan ett par timmar förra helgen och fann tre böcker som hon köpte: Med Poppe skrattade mig till lönen av Bengt Carlberg, Grovdoppa - noter av Allan Edwall samt Enkel, vacker, öm, Monica Zetterlundbiografi av Klas Gustafson.

Vad är läsande för dig? Hur tänker du kring läsning?

Med glädje. Det är en självklarhet, jag har alltid läst mycket. Just nu förknippar jag läsning med vårt bibliotek, med morfars gamla stol och mormorsfilten som mormor virkat. Att luta sig tillbaka. Det är där jag läser nu. Innan (Lisa tittar menande på sin mage) läste jag överallt, på bussen till exempel, när det gavs tillfälle. Läsandet är något naturligt för mig. Jag skulle inte klara mig utan det. Och med en tillfredsställelse över att det finns så himla mycket jag har kvar att läsa. Jag känner ingen stress. Det är bara fantastiskt hur mycket det finns. Min man läser inte så mycket. Det är fascinerande och svårt att förstå.

Men handlar inte det om att man, om man läser mycket, ofta gjort det länge och har det som en så naturlig del av ens liv. Det är svårt att förställa sig att inte göra det?

Jo, och när han väl läser så är det verkligen: Nu skall jag läsa. Och då vill han inte bli störd. Jag är mer att jag läser då och då, ett stycke eller en sida ibland och ibland en timma i sträck.

Kan du berätta om ditt starkaste eller viktigaste läsminne?

(lång tankepaus)

Det skulle också kunna vara Ett starkt eller viktigt läsminne.

(lång tankepaus)
Nej, jag kommer inte på. Men jag tänker på när jag är på dåligt humör, känner mig oinspirerad eller rastlös. Om jag då sätter mig och läser om någon person, exempelvis Monica Zetterlund, då blir jag inspirerad att göra saker. Det behöver inte vara att jag vill göra något som den jag läser om gör. Det kan vara vad som helst; skapa, ta tag i något, diska. Långsamt smyger sig känslan på, att det är rätt bra ändå.

Om du fick i uppdrag att rekommendera en bok till någon du inte känner, en vuxen man eller kvinna, vilken bok skulle du då välja?

(lång tankepaus)
Sagan om ringen. Lite trist men jag väljer ändå den. Personen måste ju då ändå läsa hela och inte bara till sidan hundra eller vad det nu är, där många har slutat.

Om du fick chans att läsa om en bok nu, vilken skulle du då välja?

Kommer inte på någon direkt. Så många som möjligt, flera gånger. Jag läser ofta om böcker, så det känns inte så konstigt. När man läser en bok, till exempel om Ingrid Bergman som jag läser nu, så får man upp ögonen för saker och man ser saker om den personen eller den tidsperioden överallt. Då vill jag gärna läsa om för att man har mer kunskap och kontext.

Tack till Lisa.

Inga kommentarer: