lördag 3 oktober 2009

En morgon full av mästerverk?

Trots den ständigt pulserande överinformationen har förmiddagen bjudit mig tre nya författarbekantskaper. Tre lovande dessutom. Det började med att jag fann en intressant artikel om den holländske författaren Ferdinand Bordewijk och hans, enligt skribenten, mästerverk till roman Character. Med fraser som "as if the story itself is being played out in a cocoon of silence" eller "as if the book has been written with a cold etching needle" kunde jag intet annat göra än gå in och beställa den. Att finna den i bokhandeln eller ens på antikvariat föreföll hopplöst. I artikeln dras även en parallell till en annan holländsk omistlighet: Willem Frederik Hermans, som delvis gått i Bordewijks fotspår med romanerna The Darkroom of Damocles och Beyond Sleep. Ännu en beställning. Härpå finner jag ut att det är nobelprisnämnda Cees Nooteboom som skrivit artikeln och frågar mig omgående varför jag inte läst heller honom, bestämmer mig för att så göra. Hans Ritualer har till och med funnits i svensk pocketutgåva och jag fann ett dammigt restexemplar i en bortglömd hylla. Det är inte mycket att göra, bara att inse läslistans föränderlighet och känna tacksamhet där inför.

Inga kommentarer: