Tack! Känner till honom något, men jag skall genast fördjupa mig. Ett par kataloger, med tillhörande essäer och någon intervju, finns i den delade bokhyllan att starta med.
La B: Den är oerhörd. Växer. Sedan kan jag inte låta bli att känna mig iakttagen av det öga, den blick, som bildens större cirkel formar, den av ljus skapade irisen med mannen som pupill.
Jag tror jag ser, som ett kattöga lite? Som just fått syn på en och är i rörelse mot åskådaren... Det finns som en tyngd i den blicken också, liksom i motivet, fast som av en mer hotfull art. Som om ellipsen framför Mannen, tomrummet i den, ska rymma det öga vars pupill Mannen bildar... Han befinner sig som i ett dubbelt blickfång tycks det. Vilket egentligen förvandlar bilden av Mannen till en bild av ett öga som ser Mannen. Därav utsattheten i mansgestalten kanske? Det här var ju spännande! Du måste lära mig mer om beskådande av målad konst!
(Förlåt en konstnovis imbecilliteter, är bara så ivrig att förstå och lära mig bildkonsten)
vill då också passa på att tipsa om konstnären Tacita Dean (född 1965 i Canterbury, UK) Hon arbetar främst med film och foto och har de senaste åren presenterat flera intressanta projekt som rör W.G Sebalds litteratur. Mer om Dean och Sebald på..
La B: Spännande indeed. Uppskattar din reflektioner mycket. A: Åter igen, stort tack. Tacita Dean är mig inte bekant. Men som intermedialist och stor beundrare av Sebalds verk låter det onekligen högintressant.
The Chinese philosopher Chuan Tzu dreamt that he was a butterfly, and, on waking up, he did not know whether he was a man who had had a dream he was a butterfly, or a butterfly who was now dreaming he was a man. That metaphor is, I think, the finest of all.
[...] tänkandet är det näst skönaste. Det skönaste är poesin. Om det existerade ett poetiskt tänkande och en tänkande poesi - det vore paradiset. Amadeu Inácio de Almeida Prado
7 kommentarer:
kanske kan Wilhelm Sasnal (född 1972 i Tarnów, Polen), som också representeras av Hauser & Wirth Zürich, intressera dig..
http://www.saatchi-gallery.co.uk/artists/wilhelm_sasnal.htm
Vilken vacker bild, så sorgtyngd, men ändå på något viss lätt. Skulle inte ha någonting emot att ha en reproduktion av den i mitt hem.
Tack! Känner till honom något, men jag skall genast fördjupa mig. Ett par kataloger, med tillhörande essäer och någon intervju, finns i den delade bokhyllan att starta med.
La B: Den är oerhörd. Växer. Sedan kan jag inte låta bli att känna mig iakttagen av det öga, den blick, som bildens större cirkel formar, den av ljus skapade irisen med mannen som pupill.
Jag tror jag ser, som ett kattöga lite? Som just fått syn på en och är i rörelse mot åskådaren... Det finns som en tyngd i den blicken också, liksom i motivet, fast som av en mer hotfull art. Som om ellipsen framför Mannen, tomrummet i den, ska rymma det öga vars pupill Mannen bildar... Han befinner sig som i ett dubbelt blickfång tycks det. Vilket egentligen förvandlar bilden av Mannen till en bild av ett öga som ser Mannen. Därav utsattheten i mansgestalten kanske?
Det här var ju spännande! Du måste lära mig mer om beskådande av målad konst!
(Förlåt en konstnovis imbecilliteter, är bara så ivrig att förstå och lära mig bildkonsten)
vill då också passa på att tipsa om konstnären Tacita Dean (född 1965 i Canterbury, UK) Hon arbetar främst med film och foto och har de senaste åren presenterat flera intressanta projekt som rör W.G Sebalds litteratur.
Mer om Dean och Sebald på..
http://sebald.wordpress.com/2007/04/04/tacita-dean-and-wg-sebald/
La B: Spännande indeed. Uppskattar din reflektioner mycket.
A: Åter igen, stort tack. Tacita Dean är mig inte bekant. Men som intermedialist och stor beundrare av Sebalds verk låter det onekligen högintressant.
Skicka en kommentar