torsdag 12 mars 2009

Att icke alldeles minnas

För ett par veckor sedan nåddes jag av beskedet att den sudanesiske författaren Tayeb Salih gått bort, vid en ålder av 80. I stunden kunde jag bara komma ihåg titeln Utvandringens tid, och gladdes åt att något fanns översatt till svenska. I någon av de artiklar jag hittade omtalades romanen som den viktigaste skildringen som någonsin skrivits i den arabiska litteraturen. Jag gick in och beställde. Veckan senare, i den angenäma stunden då bokpaketet skulle öppnas, upptäcker jag att jag visst läst den. Jag har till och med analyserat den och skrivit ett mindre arbete om den på en kurs i arabisk litteratur... Med boken väl i min hand rullas dess historia, dess språk och dess speciella stil upp för mig. Men uppenbarligen fick mitt minne för sig att bete sig underligt, så det är bara att ta tag i den igen. Inte mig emot.

I The Guardian har Jamal Mahjoub skrivet en mycket god nekrolog.

Inga kommentarer: