fredag 19 november 2010

Oh yes

Helgen bådar gott. Äntligen i handen en deckare som fungerar, som får mig att vilja placera mig i ett hörn och inte bli avbruten. Höja volymen på Mingus. Dricka starkt kaffe. Livets goda. "A lurid thriller" heter det baktill och fortsätter sedan med att fråga om ens Hemingway skrivit mer effektiv dialog. Det återstår att se. Jag läser långsamt. Funderar på att byta om till dräkt för att komma ännu mer i stämning. Beskrivningen "Hammett´s characters race through the story with the rapidity and destructiveness of machine guns" är väl inte riktigt lika inbjudande, särskilt inte i kombination med uppmaningen att skicka den nätta pocketutgåvan till en pojke i armén för bara fyra cent, men det är fråga om andra tider, andra ramar. Jag tänker ge mig hän. Red Harvest. Ja.
"Don Willsson´s gone to sit on the right hand of God, if God don´t mind looking at bullet holes.
Who shot him? I asked.
The gray man scratched the back of his neck and said:
Somebody with a gun."

Inga kommentarer: